Cambodja en het Zuiden van Thailand - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Brechtje Houten - WaarBenJij.nu Cambodja en het Zuiden van Thailand - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Brechtje Houten - WaarBenJij.nu

Cambodja en het Zuiden van Thailand

Door: Brechtje

Blijf op de hoogte en volg Brechtje

29 Januari 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Met het geluid van de zee op de achtergrond, de warmte van de zon op onze huid en een cocktail in de hand is het tijd om ons tweede reisverslag te schrijven. Wat hebben we alweer veel meegemaakt.

Na ongeveer een maand in Thailand te zijn geweest hebben we besloten om naar Cambodja te gaan om de hoofdstad Phnom Penh en Angkor Wat te gaan bekijken. In tegenstelling tot Thailand is men in Cambodja nog niet zo gewend aan toerisme. Daarom was het ondanks dat we ervoor waren gewaarschuwd nog heel erg intimiderend dat er van alle kanten naar ons werd gestaard. Vooral in de tuk-tuk van het vliegveld naar het hotel was dat het geval. Omdat ons hotel in een redelijk toeristisch gebied lag viel het gestaar daar gelukkig wel mee. Ook het verkeer in Phnom Penh was nog wat chaotischer dan in Bangkok. Trouwens, het maximaal aantal mensen op één scooter door ons gespot ligt op vijf! Wat ons ook opviel in Cambodja was dat er bedelkindjes rondliepen. Dat was echt schrijnend om te zien. Het doet je beseffen dat we het in Nederland erg goed hebben. Dat viel ook op toen we een boottocht deden in Phnom Penh. Wij waren de enige 2 mensen op de boot en genietend van ons diner voeren we langs hele armzalige hutjes waar mensen met heel weinig moeten leven. Het voelde nogal decadent en ongemakkelijk.

We hebben in Phnom Penh onder andere de killing fields bezocht. Onder het commmunistische regime van Pol Pot zijn daar minimaal 17000 mensen omgebracht tussen 1975 en 1979. (En dit was nog maar één van de vele killing fields in Cambodja.) Om kogels te sparen sloegen de rode Khmer baby's dood door ze tegen bomen te aan te slingeren of bij ouderen door hun hoofden met de achterkant van geweren in te slaan. Leuk om het te bezichtigen was het dus niet. Wel heel indrukwekkend. Ongelooflijk dat iemand met zo'n zieke geest aan de macht kan komen met alle gevolgen van dien.

Gelukkig was het niet alleen maar ellendig in Cambodja. We hebben er Kerstmis gevierd en dat was erg leuk. Op eerste Kerstdag hebben we de hele dag rondgehangen in een klein, gezellig bioscoopje en Kerstfilms gekeken. ( Je moet wat om in Kerstsfeer te komen als het buiten dertig graden is.) Tweede Kerstdag hebben we met Twan en een vriendin afgesproken omdat zij toevallig ook in Phnom Penh waren. Toen zijn we gezellig met zijn vieren gaan eten.

Na Phnom Penh zijn we naar Siem Reap gegaan om Angkor Wat te bezichtigen. Ayutthaya was mooi, Sukhotai was mooi, maar Angkor Wat is adembenemend. We hebben twee dagen een tuk-tuk gehuurd en hebben zo het hele complex gezien. De tempels liggen in de jungle en zijn nog vrijwel geheel intact. Dat maakt het erg bijzonder. De jungle heeft met het verstrijken van de tijd grip gekregen op bepaalde delen van de tempels. Zo worden sommige tempels overwoekerd door enorme bomen. Dit maakt de sfeer echter alleen maar meer bijzonder en mysterieus. We hebben in Siem Reap oud en nieuw gevierd. Er is daar een Pub Street, (ook wel te omschrijven als Stratum de tweede) waar het stikt van de toeristen. Maar met oud en nieuw is het er afgeladen met feestende Cambodjanen. Het was erg leuk om daar tussen te staan en het nieuwe jaar in te luiden.

Na Siem Reap zijn we naar het Zuiden van Thailand gevlogen om te gaan relaxen op de eilanden. We waren er beiden erg aan toe na een toch wel overweldigende eerste maand. En ja, we kunnen wel zeggen dat we daar in het paradijs zijn beland! We zijn begonnen op het eiland Ko Samui waar we vooral gerelaxed hebben. Daarna zijn we naar een kleiner eiland genaamd Ko Tao gegaan. Daar hebben we het heel erg leuk gehad. Je kunt er heel goed snorkelen. Dat was geweldig! Het is alsof je in een groot aquarium rond zwemt met allemaal fel gekleurde vissen om je heen en onder je. Ook het koraal is prachtig. Ik heb zelfs nog een schildpad gezien en Jaap een (mini) haai! Op Ko Tao stikt het van de duikscholen dus we kwamen er niet aan onderuit, we zijn een dag gaan duiken. Helaas hadden we niet genoeg tijd om voor de PADI open water te gaan, maar een eerste duikles was al een hele ervaring. We hadden van alles aan (wetsuit, duikfles enz.). Dat gaf in eerste instantie het gevoel dat we zouden zinken zodra we het water insprongen. Ook ging het nogal tegen ons instinct in dat we niet naar boven moesten zwemmen om adem te halen. In het begin waren we met zo veel tegelijk bezig dat we geen tijd hadden om naar de vissen te kijken. Het laatste stuk was wel erg mooi want in plaats van voven het koraal en de vissen te zwemmen, zwommen we er tussen.

Na op Ko Samui en Ko Tao te zijn geweest, zijn we naar Ko Pha Ngan gereisd om nog even te relaxen voordat we naar Kuala Lumpur vlogen. We hadden er een erg mooi hotel geboekt waar we niet veel hebben gedaan dan een beetje zwemmen en zonnebaden. Wel hebben we het Ang Thong Marine Park bezocht. Ook was Jaap de 20e jarig (nog bedankt voor de felicitaties!). We hebben zijn verjaardag gevierd door romantisch te dineren in een restaurantje op het strand.

Inmiddels zijn we alweer in Maleisië waar we Kuala Lumpur en Penang gaan bezoeken. Daarna gaan we richting Singapore. En daarna? Dat zien we dan wel weer! Doeidoei!

• 31 Januari 2014 - 12:09

Julia:

Dat was weer interresant om te lezen en te zien!
    En wat zien jullie er gelukkig uit! Altijd goed voor de moeder omdat te zien.
    Hier wil het maar niet winteren en liggen de schaatsen nog in het vet. Wij verheugen ons op het weerzien van Freek en het Heinenfeest maar zullen jullie erbij missen. Het zijt zo.
    Lieverds, blijf genieten en liefs
    Julia

• 03 Februari 2014 - 14:27

Tineke:

Hee Jaap en Brechtje!

Die foto's zien er weer jaloersmakend uit! Jullie zitten volgens mij al echt in de backpackersmodus :). Veel plezier in Maleisie en Singapore :).

Liefs, Marcel en Tineke

• 07 Februari 2014 - 19:30

Koosje:

Ha Brechtje en Jaap,

Leuk verhaal, wat heerlijk om zo,n tijd lekker rond te reizen . Jaap nog verlaat gefeliciteerd! Tja grijze cellen, vergeetachtig!
    De bverjaardagbloemen op jullie thuistafel bloeien nog erg mooi....

Groetjes en heb plezier!

Groetjes Koosje

• 04 Maart 2014 - 21:04

Jan Borm:

hey Jaap en brechtje,
    het wordt hier al lente en jullie zijn al drie maandenw weg, goed bezig,
    caranaval was het geweldig weer hier,
    kwam ome Stefan nog tegen in De Rode Pimpernel,
    morgen vliegen gertie en ik voor 4 dagen van Eindhoven naar Milaan (stedentripje)
    alles is prima hier,
    hoorde van Julia dat jullie nu al op een eilandje bij Bali zitten,

veel groeten

jan en gertie
    ps Nina en kristof nodigen ons binnenkort uit voor koffie met gebak op zondag, zorg dat je er bij bent